Sollte Cannabis in Deutschland legalisiert werden?

    • Crytash schrieb:

      Wie ist denn das genau, bräuchte kurz einen Juristen hier, wäre es nicht viel mehr so, dass der VERkäufer sich strafbar macht, sollten ähnliche Regeln wie bei anderen legalen Drogen Alkohol/Tabak angewendet werden?


      momentan stehen besitz und handel unter strafe. für den verbraucher relevant ist davon hauptsächlich der besitz.
      werden diese straftatbestände gestrichen hat man als verbraucher seine ruhe.
      es wäre dann wohl wie bei alkohol - herstellung und handel muss angemeldet sein und wird besteuert. wenn man ohne genehmigung was herstellt (schwarzbrennerei) oder importiert (schmuggel) macht man sich strafbar. um dich für besitz von illegalem gras zu bestrafen müsste man dir dann aber zweifelsfrei nachweisen dass dein gras nicht rechtmässig erworben wurde, was praktisch unmöglich ist wenn du nicht gerade ne plantage im keller hast.

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von RTC ()

    • Also ich es mir dachte, sollte Gras legalisiert werden hat der Endverbraucher nichts wirklich zu befürchten, außer er ist Minderjähriger - wobei da ist doch auch der Verkäufer schuld...
      'Maturity,' father had slowly begun,'
      Is knowing you're wrong and accepting it, son.
      There's prudence in pausing with patience and joy -
      And hearing the wisdom in others, my boy.
      'A person's perspective,' he said with a smile,
      'Is plain if you walk in their shoes for a while.
      And if you can do it - if maybe you do -
      You might understand, and agree that it's true.'
      I followed his reasons, and nodded, polite;
      Perhaps that was logic - perhaps he was right.
      Perhaps there was truth in his claim all along...
      'I'm twenty,' I countered: 'I'm right, and you're wrong.'
    • warum soll eigentlich "nur" Cannabis legalisiert werden aber andere Drogen wie LSD / Pilze und co nicht?

      Ich bin eigentlich gegen eine Legalisierung, aber verstehe dann nicht warum man nur Cannabis legalisieren sollte. Andere Drogen sind ja nicht umbedingt schlimmer.
      "The only time success comes before work is in the dictionary"
    • eagles schrieb:

      warum soll eigentlich "nur" Cannabis legalisiert werden aber andere Drogen wie LSD / Pilze und co nicht?

      Ich bin eigentlich gegen eine Legalisierung, aber verstehe dann nicht warum man nur Cannabis legalisieren sollte. Andere Drogen sind ja nicht umbedingt schlimmer.

      weil die nachfrage größer ist
    • eagles schrieb:

      warum soll eigentlich "nur" Cannabis legalisiert werden aber andere Drogen wie LSD / Pilze und co nicht?

      Ich bin eigentlich gegen eine Legalisierung, aber verstehe dann nicht warum man nur Cannabis legalisieren sollte. Andere Drogen sind ja nicht umbedingt schlimmer.

      Weil Millionen Menschen in Deutschland regelmäßig Cannabis konsumieren. Und diese sind betroffen und stark beeinträchtigt durch die Kriminalisierung.
      Inhaltlich hast du Recht, andere weiche Drogen wie Pilze sollten auch den gleichen Regeln unterliegen wie Cannabis.
    • Joni schrieb:

      Inhaltlich hast du Recht, andere weiche Drogen wie Pilze sollten auch den gleichen Regeln unterliegen wie Cannabis.
      Die Frage ist doch, wie man das einteilt?
      Nimmt man die aktuelle gesetzliche Einteilung von weich <> hart?

      Oder schaut man sich die Risiken aller Drogen an und zieht irgendwo die Grenze? Wenn ja, wo?

      Beitrag von südländer ()

      Dieser Beitrag wurde von ramius gelöscht ().
    • ja gut, ich meld mich jetzt nicht bei thelancet an, um die studie zu lesen. kannst du vielleicht zitieren, was sie im genauen mit physical harm meinen, bzw welche punkte in welcher gewichtung mit reinspielen? würde mich schon interessieren.
    • Findings
      MCDA modelling showed that heroin, crack cocaine, and metamfetamine were the most harmful drugs to individuals (part scores 34, 37, and 32, respectively), whereas alcohol, heroin, and crack cocaine were the most harmful to others (46, 21, and 17, respectively). Overall, alcohol was the most harmful drug (overall harm score 72), with heroin (55) and crack cocaine (54) in second and third places.

      To provide better guidance to policy makers in health, policing, and social care, the harms that drugs cause need to be properly assessed. This task is not easy because of the wide range of ways in which drugs can cause harm. An attempt to do this assessment engaged experts to score each drug according to nine criteria of harm, ranging from the intrinsic harms of the drugs to social and health-care costs.1

      1
      Drug misuse and abuse are major health problems. Harmful drugs are regulated according to classification systems that purport to relate to the harms and risks of each drug. However, the methodology and processes underlying classification systems are generally neither specified nor transparent, which reduces confidence in their accuracy and undermines health education messages. We developed and explored the feasibility of the use of a nine-category matrix of harm, with an expert delphic procedure, to assess the harms of a range of illicit drugs in an evidence-based fashion. We also included five legal drugs of misuse (alcohol, khat, solvents, alkyl nitrites, and tobacco) and one that has since been classified (ketamine) for reference. The process proved practicable, and yielded roughly similar scores and rankings of drug harm when used by two separate groups of experts. The ranking of drugs produced by our assessment of harm differed from those used by current regulatory systems. Our methodology offers a systematic framework and process that could be used by national and international regulatory bodies to assess the harm of current and future drugs of abuse.


      download.thelancet.com/images/…0673610614626.gr1.lrg.gif

      Bedeutung der Grafik
      Panel 1
      Evaluation criteria and their definitions
      Drug-specific mortality
      Intrinsic lethality of the drug expressed as ratio of lethal dose and standard dose (for adults)
      Drug-related mortality
      The extent to which life is shortened by the use of the drug (excludes drug-specific mortality)—eg, road traffic accidents, lung cancers, HIV, suicide
      Drug-specific damage
      Drug-specific damage to physical health—eg, cirrhosis, seizures, strokes, cardiomyopathy, stomach ulcers
      Drug-related damage
      Drug-related damage to physical health, including consequences of, for example, sexual unwanted activities and self-harm, blood-borne viruses, emphysema, and damage from cutting agents
      Dependence
      The extent to which a drug creates a propensity or urge to continue to use despite adverse consequences (ICD 10 or DSM IV)
      Drug-specific impairment of mental functioning
      Drug-specific impairment of mental functioning—eg, amfetamine-induced psychosis, ketamine intoxication
      Drug-related impairment of mental functioning
      Drug-related impairment of mental functioning—eg, mood disorders secondary to drug-user's lifestyle or drug use
      Loss of tangibles
      Extent of loss of tangible things (eg, income, housing, job, educational achievements, criminal record, imprisonment)
      Loss of relationships
      Extent of loss of relationship with family and friends
      Injury
      Extent to which the use of a drug increases the chance of injuries to others both directly and indirectly—eg, violence (including domestic violence), traffic accident, fetal harm, drug waste, secondary transmission of blood-borne viruses
      Crime
      Extent to which the use of a drug involves or leads to an increase in volume of acquisitive crime (beyond the use-of-drug act) directly or indirectly (at the population level, not the individual level)
      Environmental damage
      Extent to which the use and production of a drug causes environmental damage locally—eg, toxic waste from amfetamine factories, discarded needles
      Family adversities
      Extent to which the use of a drug causes family adversities—eg, family breakdown, economic wellbeing, emotional wellbeing, future prospects of children, child neglect
      International damage
      Extent to which the use of a drug in the UK contributes to damage internationally—eg, deforestation, destabilisation of countries, international crime, new markets
      Economic cost
      Extent to which the use of a drug causes direct costs to the country (eg, health care, police, prisons, social services, customs, insurance, crime) and indirect costs (eg, loss of productivity, absenteeism)
      Community
      Extent to which the use of a drug creates decline in social cohesion and decline in the reputation of the community
      ICD 10=International Classification of Diseases, tenth revision. DSM IV=Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fourth revision.
      Scoring of the drugs on the criteria
      Drugs were scored with points out of 100, with 100 assigned to the most harmful drug on a specific criterion. Zero indicated no harm. Weighting subsequently compares the drugs that scored 100 across all the criteria, thereby expressing the judgment that some drugs scoring 100 are more harmful than others.
      In scaling of the drugs, care is needed to ensure that each successive point on the scale represents equal increments of harm. Thus, if a drug is scored at 50, then it should be half as harmful as the drug that scored 100. Because zero represents no harm, this scale can be regarded as a ratio scale, which helps with interpretation of weighted averages of several scales. The group scored the drugs on all the criteria during the decision conference.
      Consistency checking is an essential part of proper scoring, since it helps to minimise bias in the scores and encourages realism in scoring. Even more important is the discussion of the group, since scores are often changed from those originally suggested as participants share their different experiences and revise their views. Both during scoring and after all drugs have been scored on a criterion, it is important to look at the relativities of the scores to see whether there are any obvious discrepancies.
      we do not sow
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      Study design

      The analysis was undertaken in a two-stage process. The choice of harm criteria was made during a special meeting in 2009 of the UK Advisory Council on the Misuse of Drugs (ACMD), which was convened for this purpose. At this meeting, from first principles and with the MCDA approach, members identified 16 harm criteria (figure 1). Nine relate to the harms that a drug produces in the individual and seven to the harms to others both in the UK and overseas. These harms are clustered into five subgroups representing physical, psychological, and social harms. The extent of individual harm is shown by the criteria listed as to users, whereas most criteria listed as to others take account indirectly of the numbers of users. An ACMD report explains the process of developing this model.6

      In June, 2010, a meeting under the auspices of the Independent Scientific Committee on Drugs (ISCD)—a new organisation of drug experts independent of government interference—was convened to develop the MCDA model and assess scores for 20 representative drugs that are relevant to the UK and which span the range of potential harms and extent of use. The expert group was formed from the ISCD expert committee plus two external experts with specialist knowledge of legal highs (webappendix). Their experience was extensive, spanning both personal and social aspects of drug harm, and many had substantial research expertise in addiction. All provided independent advice and no conflicts of interest were declared. The meeting's facilitator was an independent specialist in decision analysis modelling. He applied methods and techniques that enable groups to work effectively as a team, enhancing their capability to perform,7 thereby improving the accuracy of individual judgments. The group scored each drug on each harm criterion in an open discussion and then assessed the relative importance of the criteria within each cluster and across clusters. They also reviewed the criteria and the definitions developed by the ACMD. This method resulted in a common unit of harm across all the criteria, from which a new analysis of relative drugs harms was achieved. Very slight revisions of the definitions were adopted, and panel 1 shows the final version.
      Panel 1
      Evaluation criteria and their definitions
      Drug-specific mortality
      Intrinsic lethality of the drug expressed as ratio of lethal dose and standard dose (for adults)
      Drug-related mortality
      The extent to which life is shortened by the use of the drug (excludes drug-specific mortality)—eg, road traffic accidents, lung cancers, HIV, suicide
      Drug-specific damage
      Drug-specific damage to physical health—eg, cirrhosis, seizures, strokes, cardiomyopathy, stomach ulcers
      Drug-related damage
      Drug-related damage to physical health, including consequences of, for example, sexual unwanted activities and self-harm, blood-borne viruses, emphysema, and damage from cutting agents
      Dependence
      The extent to which a drug creates a propensity or urge to continue to use despite adverse consequences (ICD 10 or DSM IV)
      Drug-specific impairment of mental functioning
      Drug-specific impairment of mental functioning—eg, amfetamine-induced psychosis, ketamine intoxication
      Drug-related impairment of mental functioning
      Drug-related impairment of mental functioning—eg, mood disorders secondary to drug-user's lifestyle or drug use
      Loss of tangibles
      Extent of loss of tangible things (eg, income, housing, job, educational achievements, criminal record, imprisonment)
      Loss of relationships
      Extent of loss of relationship with family and friends
      Injury
      Extent to which the use of a drug increases the chance of injuries to others both directly and indirectly—eg, violence (including domestic violence), traffic accident, fetal harm, drug waste, secondary transmission of blood-borne viruses
      Crime
      Extent to which the use of a drug involves or leads to an increase in volume of acquisitive crime (beyond the use-of-drug act) directly or indirectly (at the population level, not the individual level)
      Environmental damage
      Extent to which the use and production of a drug causes environmental damage locally—eg, toxic waste from amfetamine factories, discarded needles
      Family adversities
      Extent to which the use of a drug causes family adversities—eg, family breakdown, economic wellbeing, emotional wellbeing, future prospects of children, child neglect
      International damage
      Extent to which the use of a drug in the UK contributes to damage internationally—eg, deforestation, destabilisation of countries, international crime, new markets
      Economic cost
      Extent to which the use of a drug causes direct costs to the country (eg, health care, police, prisons, social services, customs, insurance, crime) and indirect costs (eg, loss of productivity, absenteeism)
      Community
      Extent to which the use of a drug creates decline in social cohesion and decline in the reputation of the community
      ICD 10=International Classification of Diseases, tenth revision. DSM IV=Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fourth revision.
      'Maturity,' father had slowly begun,'
      Is knowing you're wrong and accepting it, son.
      There's prudence in pausing with patience and joy -
      And hearing the wisdom in others, my boy.
      'A person's perspective,' he said with a smile,
      'Is plain if you walk in their shoes for a while.
      And if you can do it - if maybe you do -
      You might understand, and agree that it's true.'
      I followed his reasons, and nodded, polite;
      Perhaps that was logic - perhaps he was right.
      Perhaps there was truth in his claim all along...
      'I'm twenty,' I countered: 'I'm right, and you're wrong.'
    • Grimm schrieb:

      Joni schrieb:

      Inhaltlich hast du Recht, andere weiche Drogen wie Pilze sollten auch den gleichen Regeln unterliegen wie Cannabis.
      Die Frage ist doch, wie man das einteilt?
      Nimmt man die aktuelle gesetzliche Einteilung von weich <> hart?

      Oder schaut man sich die Risiken aller Drogen an und zieht irgendwo die Grenze? Wenn ja, wo?

      Und genau deswegen greift, was ich oben geschrieben habe. Für Cannabis gibt es eine riesige "Lobby" an Leuten die betroffen sind. Hier macht es Sinn zu diskutieren, etwas zu verändern. Es betrifft genügend Leute. Eine weitere Abgrenzung von anderen Drogen ist sehr schwierig und betrifft eine verhältnismäßig kleine Gruppe und ist deswegen unwichtiger und den Aufwand unter Umständen nicht wert.
    • Luke LaLonde schrieb:

      ja gut, ich meld mich jetzt nicht bei thelancet an, um die studie zu lesen. kannst du vielleicht zitieren, was sie im genauen mit physical harm meinen, bzw welche punkte in welcher gewichtung mit reinspielen? würde mich schon interessieren.
      Jo sorry, ich konnte mir das pdf ohne registrierung anschauen, als ich es eben nochmal versucht habe wollte der auf einmal auch, dass ich mich registriere.
      Aber die 2 über mir konnte deine Frage ja beantworten :)
    • Joni schrieb:

      Grimm schrieb:

      Joni schrieb:

      Inhaltlich hast du Recht, andere weiche Drogen wie Pilze sollten auch den gleichen Regeln unterliegen wie Cannabis.
      Die Frage ist doch, wie man das einteilt?
      Nimmt man die aktuelle gesetzliche Einteilung von weich <> hart?

      Oder schaut man sich die Risiken aller Drogen an und zieht irgendwo die Grenze? Wenn ja, wo?

      Und genau deswegen greift, was ich oben geschrieben habe. Für Cannabis gibt es eine riesige "Lobby" an Leuten die betroffen sind. Hier macht es Sinn zu diskutieren, etwas zu verändern. Es betrifft genügend Leute. Eine weitere Abgrenzung von anderen Drogen ist sehr schwierig und betrifft eine verhältnismäßig kleine Gruppe und ist deswegen unwichtiger und den Aufwand unter Umständen nicht wert.

      Wenn es aber über eine Gerechtigkeitslinie geht, sollten alle angehört werden. Sonst zieht das Argument Alkohol ist ja viel schlimmer als Cannabis und ist legal überhaupt nicht. Konsumieren einfach noch mehr Menschen und hat daher noch eine größere Lobby. Könnten Politiker also auch sagen. Cannabis Lobby zwar größer als manch andere Drogenlobby, aber trotzdem zu gering um einen Legalisierungsprozess zu starten und umzusetzen.

      Ich finde, wenn man eine Legalisierung bezüglich Drogen forcieren möchte, dann doch bitte bei allen aktuellen Drogenarten. Sonst ist es einfach unfair. Hier eine Grenze zu ziehen wird schwierig sein. Zum Glück nicht meine Aufgabe.
      "The only time success comes before work is in the dictionary"
    • eagles schrieb:

      Joni schrieb:

      Grimm schrieb:

      Joni schrieb:

      Inhaltlich hast du Recht, andere weiche Drogen wie Pilze sollten auch den gleichen Regeln unterliegen wie Cannabis.
      Die Frage ist doch, wie man das einteilt?
      Nimmt man die aktuelle gesetzliche Einteilung von weich <> hart?

      Oder schaut man sich die Risiken aller Drogen an und zieht irgendwo die Grenze? Wenn ja, wo?

      Und genau deswegen greift, was ich oben geschrieben habe. Für Cannabis gibt es eine riesige "Lobby" an Leuten die betroffen sind. Hier macht es Sinn zu diskutieren, etwas zu verändern. Es betrifft genügend Leute. Eine weitere Abgrenzung von anderen Drogen ist sehr schwierig und betrifft eine verhältnismäßig kleine Gruppe und ist deswegen unwichtiger und den Aufwand unter Umständen nicht wert.

      Wenn es aber über eine Gerechtigkeitslinie geht, sollten alle angehört werden. Sonst zieht das Argument Alkohol ist ja viel schlimmer als Cannabis und ist legal überhaupt nicht. Konsumieren einfach noch mehr Menschen und hat daher noch eine größere Lobby. Könnten Politiker also auch sagen. Cannabis Lobby zwar größer als manch andere Drogenlobby, aber trotzdem zu gering um einen Legalisierungsprozess zu starten und umzusetzen.

      Ich finde, wenn man eine Legalisierung bezüglich Drogen forcieren möchte, dann doch bitte bei allen aktuellen Drogenarten. Sonst ist es einfach unfair. Hier eine Grenze zu ziehen wird schwierig sein. Zum Glück nicht meine Aufgabe.


      bei drogen die in großem und schnellem maße zerstörerisch wirken (heroin, crack, meth) mit unfair zu argumentieren ist ja wohl nicht besonders schlau oder?
      Down - Set- Hut


      Scrimmage to the Death!
    • eagles schrieb:

      Zum Glück nicht meine Aufgabe.
      Ja.

      eagles schrieb:

      Sonst zieht das Argument Alkohol ist ja viel schlimmer als Cannabis und ist legal überhaupt nicht.
      Doch.

      Keine Ahnung, wo das unfair sein soll. Hart zerstörerische und auch schon bei Kleinstmengen abhängig machende Drogen(Heroin z.B.) gehören nicht legalisiert. Würde da die Grenze ziehen.
    • Das Argument inwiefern der Schaden eine Droge überhaupt ein geeignetes Argument ist, um über die Legalisierung derselben zu diskutieren ist doch an sich schon fraglich.

      Die Diskussion wäre durchaus interessant wenn mich nicht alles täuscht. Das einzige Argument, dass ich Contra Selbstbestimmung und Pro Staatsmacht finde ist der Umstand, dass es teurer für die Krankenkassen würde, da a.) mehr Unfälle unter Konsum passieren könnten und b.) andere Gesundheitsschäden auftreten.

      Dem entgegen würde stehen, dass Tabak zwar im Gesundheitswesen mehr Kosten verursacht, allerdings stirbt man auch früher und es wird dadurch weniger Rente ausgezahlt... gibt bestimmt Studien dazu
      'Maturity,' father had slowly begun,'
      Is knowing you're wrong and accepting it, son.
      There's prudence in pausing with patience and joy -
      And hearing the wisdom in others, my boy.
      'A person's perspective,' he said with a smile,
      'Is plain if you walk in their shoes for a while.
      And if you can do it - if maybe you do -
      You might understand, and agree that it's true.'
      I followed his reasons, and nodded, polite;
      Perhaps that was logic - perhaps he was right.
      Perhaps there was truth in his claim all along...
      'I'm twenty,' I countered: 'I'm right, and you're wrong.'